Mówi: | Maciej Witucki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Orange Polska |
Do 2013 r. Orange ma wybudować 70 tys. łączy w technologii światłowodowej
Zapotrzebowanie i popyt na ultraszybki internet dostarczany światłowodami jest. Zainteresowania nie kryje wykonawca. Zielone światło daje nawet państwo. Na drodze do budowy sieci z dostępem do szybkiego internetu staje tylko Komisja Europejska. Jej zdaniem plany budowy światłowodów przez Orange (dawna TP SA) zagrażają uczciwej konkurencji na rynku.
Rozbudowa sieci światłowodowej to wymóg Unii Europejskiej. Komisja Europejska naciska na poszczególne państwa, by przyspieszyły ten proces, głównie ze względu na możliwości, jakie ultraszybki internet niesie dla europejskiej gospodarki. Komisja zapowiada, że do końca tego roku mają powstać projekty zmian w regulacjach, które ułatwią tego typu inwestycje.
Urząd Komunikacji Elektronicznej zaproponował Orange, by w ramach testów do marca 2013 roku, powstało nawet 70 tysięcy łączy dostępu w tej technologii (FFTH – czyli gniazdka, przez które płynie internet z prędkością nawet 100 Mbps).
– Pomysł pani prezes Magdaleny Gaj jak najbardziej nam się podoba. Teraz rozmawiamy o szczegółach –podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Maciej Witucki.
Propozycja UKE dotyczy zmian w porozumieniu zawartym między Urzędem a TP SA w 2009 roku dotyczącym inwestycji w infrastrukturę telekomunikacyjną. Zgodnie z ustaleniami, TP, a teraz Orange, do końca I kwartału 2013 roku ma wybudować 200 tys. łączy, które zaoferują transfer na poziomie przynajmniej 30 Mbps. Teraz UKE chce, by 1/3 z tych łączy powstała w technologii FTTH.
– Cel jest bardzo prosty. Po pierwsze pokazanie, jakie jest realne zapotrzebowanie. Zbudujemy kilkadziesiąt tysięcy linii. Zobaczymy, czy klienci w ogóle są w stanie taką usługę kupić i zapłacić za nią. Po drugie, po uruchomieniu linii przygotowanie oferty hurtowej, po to, żeby operatorzy alternatywni mogli z tych linii korzystać – mówi prezes Orange Polska.
To jednak wymaga od operatora dodatkowych nakładów i zwiększa również koszty dla potencjalnych klientów (nieznane są kalkulacje dotyczące ceny dla odbiorcy indywidualnego w przypadku tego rodzaju sieci).
– Światłowody to jest temat historycznie trudny. Dziś inwestujemy głównie w technologię hybrydową, czyli zbliżamy światłowody do klienta, a później ostatnie kilkaset metrów to jest miedź i wtedy osiągamy szybkości 40-80 Mbps – wyjaśnia prezes Witucki.
Niewykluczone, że budowy sieci światłowodowej podejmą się razem Orange i Netia. Obie spółki deklarują, że są tym zainteresowane. Tym bardziej, że zagrożeniem dla rozbudowy sieci mogą być wątpliwości zgłaszane przez Komisję Europejską, czy oddanie projektu w ręce Orange nie narusza przepisów dotyczących konkurencji. KE zagroziła, że zawiesi z tego powodu 1,5 mld euro dotacji na inwestycje w sieci światłowodowe.
Prezes Orange zapewnia, że obalenie mitu o ponownej monopolizacji rynku będzie również jednym z celów całego projektu.
O tym, że ten biznes światłowodowy ma ogromną przyszłość może świadczyć fakt, że w Hiszpanii już trwają prace nad rozbudową infrastruktury pozwalającej świadczyć usługi dostępu do szerokopasmowego FTTH. Tam Grupa Orange gotowa jest zainwestować 300 mln euro, by siecią światłowodową połączyć 1,5 mln gospodarstw i firm w największych miastach kraju. Pierwsi klienci przekroczą magiczną szybkość internetu (100 Mbps) już z końcem tego roku.
Czytaj także
- 2024-04-10: Miliardowe wydatki operatorów na infrastrukturę telekomunikacyjną. Barierą inwestycyjną wciąż pozostają formalności
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-03-01: Agenci sztucznej inteligencji pomogą osobom z niepełnosprawnościami korzystać z internetu. Zastosowanie rozwiązania może być jednak dużo szersze
- 2024-01-22: Dzieci i młodzież potrzebują wiedzy o wpływie sztucznej inteligencji na ich życie. Rusza bezpłatny kurs dla nauczycieli, aby potrafili rozmawiać o niej z uczniami
- 2023-11-20: Ponad 82 tys. nauczycieli z nowymi kompetencjami cyfrowymi. To kluczowe obok wyposażenia szkół i rozwoju e-zasobów
- 2023-10-31: Publikowanie wizerunku dzieci może łamać ich prawo do prywatności. Potrzebne są zmiany
- 2023-10-04: Rusza Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny. Pomoże nauczycielom w śledzeniu bieżącej wiedzy i praktyk edukacyjnych
- 2023-09-11: Ultraszybka sieć 5G uruchomiona na Politechnice Śląskiej. Posłuży do testowania nowoczesnych rozwiązań dla przemysłu
- 2023-09-21: Mateusz Szymkowiak (TVP): Telewizja się obroni. Zawsze będzie potrzebna, bo oferuje programy misyjne, kulturalne i sportowe
- 2023-05-31: Prawa dzieci w internecie są ignorowane. Świadomość dorosłych nie nadąża za rozwojem cyberprzestrzeni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.