Newsy

Min. Gospodarki rusza z promocją polskich firm informatycznych. Polska partnerem targów CeBIT

2012-10-29  |  06:50
Mówi:Dariusz Bogdan
Funkcja:Wiceminister Gospodarki
  • MP4

    Chcemy, żeby Polska zaczęła się kojarzyć z wysokimi technologiami – mówi wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan. Temu ma służyć partnerstwo w przyszłorocznych targach informatycznych CeBIT 2013 w Hanowerze. Na mocy parafowanego w piątej porozumienia nasz kraj uzyskał status partnera strategicznego, co upoważnia do udziału we wszystkich najważniejszych wydarzeniach związanych z teleinformatyką organizowanych w ciągu roku. W planach jest m.in. przygotowanie na terenie Niemiec ponad 10 seminariów, w których wezmą udział polskie firmy z sektora ICT (technologii informatycznych i komunikacyjnych).

    Przyszłoroczne targi informatyczne CeBIT będą dla Polski największą imprezą promocyjną.

     – Uważamy, że na tych targach możliwa jest prezentacja polskiego potencjału ICT, który bez wątpienia jest absolutnie wielki – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Bogdan.

    Świadczyć o tym mają liczby. Wprawdzie wartość polskiego rynku ICT szacowana jest na 20 mld euro, co przy niemieckiej branży – 150 mld euro – nie jest imponujące. Za to imponująca jest dynamika wzrostu w sektorze. 12 proc. rocznie to najwięcej w całej Unii Europejskiej.

     – Chcielibyśmy, aby Polska przestała się kojarzyć tylko i wyłącznie z tanią siłą roboczą bądź też z dobrym położeniem geograficznym – przekonuje Dariusz Bogdan. – Robimy wszystko, żeby zaczęła się kojarzyć z nowymi technologiami.

    Jak podkreśla, ogromną szansą jest kapitał ludzki.

     – W Polsce każdego roku 40 tysięcy studentów kończy studia na informatyce – zauważa wiceminister gospodarki. – Warto, byśmy zaczęli odcinać od tego kupony.

    Szansa prezentacji ich umiejętności nadarzy się już za kilka miesięcy. Partnerstwo w niemieckich targach CeBIT oznacza aktywny udział we wszystkich imprezach, towarzyszących największym i najważniejszym targom informatycznym na świecie.

     – Partnerstwo to nie tylko i wyłącznie jedna impreza, a cały rok uczestnictwa w różnego rodzaju imprezach – mówi Dariusz Bogdan. – Planujemy, że w przyszłym roku tylko na terenie Niemiec zorganizujemy co najmniej 10 seminariów w udziałem polskich firm ICT.

    Promocja polskich firm za zachodnią granicą ma szczególne znaczenie w kontekście relacji gospodarczych Polski i Niemiec. Nasi zachodni sąsiedzi są największym i najważniejszym partnerem handlowym Polski. Trafia do nich znaczna część naszego eksportu.

     – Warto jest, aby Niemcy stali się też największym partnerem Polski w zakresie ICT – podkreśla wiceminister gospodarki. – Nie tylko jeżeli chodzi o tworzenie nowych inwestycji, ale również jeżeli chodzi o eksport naszych produktów.

    Produktów, które m.in. będą prezentowane na targach w Hanowerze w pierwszych dniach marca przyszłego roku.

     – Mamy bardzo duże nadzieje, że w jeszcze większym stopniu będą potrafiły pokazać się polskie start- upy, polski biznes, jak również cały sektor gier – wyjaśnia Dariusz Bogdan. – Mamy świetne rozwiązanie, jeśli chodzi o różne sprawy softwarowe, biomedycynę i komunikację.

    Targi CeBIT odbywają się rok rocznie od 1986 roku w Hanowerze, w Niemczech. W poprzedniej edycji udział wzięło 75 wystawców z Polski. Ministerstwo Gospodarki liczy, że tym razem będzie ich co najmniej dwa razy więcej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.