Newsy

88 proc. decyzji zakupowych w Polsce podejmują kobiety

2012-10-11  |  06:10
Mówi:Katarzyna Pawlikowska
Funkcja:autorka książki "Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
  • MP4

    - 88 proc. wszystkich decyzji zakupowych w Polsce dotyczących produktów codziennego użytku podejmują kobiety – wynika z badanie „Polski same o sobie”. Jednak rynek tylko w niewielkim stopniu odpowiada na potrzeby konsumentek. Ich możliwości zakupowe na świecie są szacowane na 13 mld dolarów i wciąż będą rosły.

    Zakończyło się pierwsze kompleksowe i szeroko zakrojone badanie „Polski same o sobie”, które pozwala na stworzenie współczesnego i możliwie pełnego obrazu Polek.  Pokazuje, że 88 proc. kobiet podejmuje decyzje o zakupach spożywczych dla swojego domu, w tym aż 66 proc. robi to całkowicie samodzielnie. O wyborze kosmetyków i chemii gospodarczej dla swojej rodziny decyduje z kolei 87 proc. Polek, z czego 71 proc. w pełni samodzielnie.

    Kobiety odpowiadają także za 76 proc. wszystkich dokonywanych przez rodzinę decyzji zakupowych, nie tylko tych codziennych. W grę wchodzi m.in. wybór sprzętu RTV i AGD, usług bankowych i ubezpieczeniowych. Prawie 40 proc. kupuje mężowi bądź partnerowi wszystkie lub większość ubrań i kosmetyków. Najczęściej zwracają przy tym uwagę na markę – 61 proc. i skład produktu – 41 proc.

    Tymczasem jak się okazuje konsumentki, które na zakupy „dla domu” poświęcają 4 godziny tygodniowo, a  zakupy „dla siebie” – 2 godziny, czują się niedoceniane przez różne grupy producentów. To głównie sektor motoryzacyjny (dealerzy, warsztaty samochodowe, stacje obsługi), ale także branże: komputerowa, alkoholowa, gier komputerowych, bankowość, telefonia.

    - Mogłoby zdziwić niektórych, że na tej liście na dosyć wysokiej pozycji – na szóstym miejscu - znalazła się branża kosmetyczna. Okazuje się, że producenci kosmetyków niekoniecznie komunikują z tą grupą, do
    której chcieliby dotrzeć, nie znają dobrze swoich konsumentek
    – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Pawlikowska, autorka książki „Czujesz, czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet"
    Na branżę kosmetyczną wskazało 14 proc. Polek, tylko samo co na firmy oferujące ubezpieczenia na życie.

    - To jest szalenie istotne dla ludzi, którzy zajmują się marketingiem, dlatego że nawet jeśli mamy produkt przeznaczony dla mężczyzny to musimy się zastanowić, czy ten konkretny produkt dla tej grupy docelowej, którą mamy, czy to nie będzie produkt, o którego zakupie będzie decydowała kobieta. Niekoniecznie ona go wybierze później. Bywa tak, że fizycznie zakupu dokona mężczyzna – przekonuje.

    Możliwość zakupowa kobiet na świecie szacowana jest już w tej chwili na ponad 13 mld dolarów. Za kilka lat, w 2017 roku będzie to 18 mld dolarów. Szczegółowych danych dla rynku polskiego nie ma. Wiadomo jedynie, że na kosmetyki do makijażu Polki wydają miesięcznie średnio 42 zł, a kosmetyki pielęgnacyjne – 59 zł. Miesięczne wydatki na własne ubrania, buty i akcesoria to z kolei około 145 zł.

    Badania pokazały także, że niespodziewanie otrzymane 10 tys. zł kobiety najchętniej przeznaczyłby na wakacje (54 proc.) oraz remont mieszkania lub domu (31 proc.). Dwie na sto Polek wydałoby je na operację plastyczną.

    Badanie „Polki same o sobie” przeprowadzono w lipcu i sierpniu br., na reprezentatywnej próbie osób w wieku od 18 do 70 lat. To wspólny projekt agencji Garden of Words i domu badawczego Maison.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

    W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

    Edukacja

    Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

    Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.