Mówi: | Paweł Biskupski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Systemics-PAB |
Brakuje badań jakości internetu szerokopasmowego. Eksperci proponują nagradzanie najlepszych operatorów
W Polsce wciąż nie ma oficjalnych badań jakości sieci internetu szerokopasmowego. Dzięki regularnym badaniom Urząd Komunikacji Elektronicznej mógłby nie tylko karać słabych operatorów, ale i nagradzać najlepszych. UKE zapewnia, że poprawa jakości sieci to jeden z priorytetów.
– Utrzymanie dobrej jakości wymaga inwestycji, a więc operator, który stara się polepszyć jakość, powinien być w jakiś sposób nagradzany, np. w postaci certyfikatu UKE, określającego, że dany operator jest najlepszy w danej kategorii. Taka nagroda będzie miała bardzo dużą wartość z punktu widzenia marketingowego – uważa Paweł Biskupski, prezes zarządu Systemics-PAB, spółki specjalizującej się pomiarach jakości sieci i usług telekomunikacyjnych.
W tej chwili raporty z badań jakości usług publikowane przez Urząd mają funkcję głównie informacyjną i nie stanowią podstawy do karania operatorów. Biskupski zaznacza jednak, że UKE nie powinno koncentrować się na karaniu najsłabszych operatorów, lecz przede wszystkim promować tych, którzy pozytywnie wyróżniają się na rynku. UKE kontroluje obecnie jakość sieci stacjonarnych i mobilnych, w ogóle jednak nie bada jakości dostępu do internetu szerokopasmowego. Swoje niezależne badania prowadzą tylko sami operatorzy, ale nie muszą się dzielić ich wynikami.
– W tej chwili w ramach memorandum, które dotyczy jakości, pod patronatem UKE, rozmawiamy na temat pomiarów w Polsce, po to, żeby stworzyć informację o jakości sieci – mówi Paweł Biskupski Agencji Informacyjnej Newseria.
Memorandum, o którym wspomina, to inicjatywa UKE, która ma na celu osiągnięcie celów wyznaczonych przez Komisję Europejską.
Biskupski podkreśla, że operatorzy oferują poszczególne usługi na zróżnicowanych poziomach jakości. UKE zwraca uwagę na to, że z roku na roku jakość świadczonych usług wzrasta, ale równocześnie na rynku działa coraz więcej operatorów, a oczekiwania abonentów są coraz bardziej wyśrubowane.
– W zakresie jakości usług zawsze jest i będzie szerokie pole do działań na rzecz konsumenta – nigdy nie jest tak dobrze, by nie mogło być lepiej – podkreśla Piotr Jaszczuk, doradca prezesa UKE.
Dodaje, że poziom jakości usług to jeden z priorytetów UKE do 2015 r.
Obecnie badania jakości są wykonywane przez operatorów 3-4 razy w roku. UKE swoje raporty publikuje w cyklu kwartalnym lub półrocznym, a do tego co najmniej raz w roku ukazują się wyniki badań wykonanych za pomocą urządzeń mobilnych. Biskupski podkreśla, że Polska powinna wzorować się na Niemczech, Austrii lub Rosji, gdzie badania wykonuje się często, a ich wyniki są jawne. Na tych rynkach bardzo mocno zwraca się uwagę na jakość sieci telekomunikacyjnych.
Szybki internet mocno spóźniony. Nad Polską wisi groźba zwrotu unijnych pieniędzy
30 mld zł na powszechny dostęp Polaków do internetu. Coraz mniej czasu na budowę sieci szerokopasmowej
Unia da miliard złotych na internet szerokopasmowy w Polsce Wschodniej
Czytaj także
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-02-21: Anonimowość w internecie motywowana jest nie tylko chęcią trollowania. Dla niektórych to bezpieczna przestrzeń do wyrażenia siebie
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-22: Rozwój technologii nie idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To zagrożenie dla ochrony danych osobowych
- 2024-01-23: Małe i średnie firmy mogą dostać unijne dofinansowanie do ochrony własności intelektualnej. Polscy przedsiębiorcy wśród najbardziej zainteresowanych tym wsparciem w UE
- 2024-01-29: MKiŚ pracuje nad rozwiązaniem problemów z wypłatą środków z programu Czyste Powietrze. Odbiorcy mogą stracić zaufanie do niego
- 2024-02-15: Warszawa przygotowuje się do wdrożenia strefy czystego transportu. Mieszkańcy stolicy na starcie będą zwolnieni z jej ograniczeń
- 2024-01-23: Kraków musi poprawić swoje przepisy dotyczące strefy czystego transportu. Będą gotowe pewnie najwcześniej jesienią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.