Newsy

Deweloperzy nieco wyhamowują inwestycje w nowe magazyny. Wskaźnik pustostanów znacznie wzrósł

2024-02-02  |  06:20

W ubiegłym roku na rynku powierzchni magazynowych było 8 proc. pustostanów. To znaczący wzrost wynikający z rekordowo wysokiej aktywności deweloperów w poprzednich dwóch latach. Eksperci JLL spodziewają się więc, że w tym roku nowych inwestycji na rynku będzie nieco mniej. Przy stabilnym poziomie popytu ze strony najemców powinno to przywrócić rynek powierzchni magazynowych do stanu równowagi i powstrzymać postępujący od dwóch lat wzrost czynszów.

2023 rok na rynku powierzchni magazynowych stał pod znakiem z jednej strony rosnących stóp procentowych, które powodowały dekompresję stóp kapitalizacji, co miało duży wpływ na zachowanie się graczy na rynku magazynowym, niemniej jednak deweloperzy pozostali bardzo aktywni, jeśli chodzi o realizację nowych inwestycji – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Mika, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w JLL. – To zaskutkowało rosnącym współczynnikiem niewynajętej powierzchni, który pod koniec 2023 roku wzrósł do poziomu prawie 8 proc. W tym samym czasie najemcy magazynów również pozostawali aktywni i spodziewamy się wyniku na poziomie około 4,5 mln mkw.

W opinii ekspertów JLL popyt w 2024 roku pozostanie stabilny i utrzyma się na zbliżonym lub nieznacznie większym poziomie 4–5 mln mkw. powierzchni. Przemawiają za tym m.in. stały rozwój największych graczy i nowe zapotrzebowanie ze strony firm wchodzących na rynek. Siłą napędową są także inwestycje zagraniczne i rozwijające się zaplecze dla nich, co zwiększa zapotrzebowanie na powierzchnię produkcyjną i logistyczną.

Przewidujemy, że aktywni pozostaną przede wszystkim operatorzy logistyczni, ale też mamy nadzieję na większą liczbę inwestycji produkcyjnych, czy to w wyniku relokacji zakładów produkcyjnych chociażby z Azji, czy też w ogóle dywersyfikacji produkcji przez firmy globalne. Mamy nadzieję, że Polska będzie beneficjentem tego trendu – ocenia Tomasz Mika.

Polska pozostaje jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji przemysłowych w Europie. Koncerny ze Starego Kontynentu – nauczone doświadczeniami z lat pandemii, trwającej za wschodnią granicą wojny i turbulencji na światowych szlakach transportowych – zmieniają strategie dotyczące swoich łańcuchów dostaw. Za tym idzie promowanie lokalnych producentów, dywersyfikacja dostawców i źródeł zaopatrzenia czy większe rozproszenie sieci sklepów czy magazynów. Dzięki skracaniu dystansu w dostawach firmy ograniczają zużycie paliwa i swój ślad węglowy, mniejsze jest także zapotrzebowanie na pracę kierowców, którzy są wśród najbardziej poszukiwanych obecnie zawodów na rynku. Jak podkreślają eksperci JLL, gruntowna reorganizacja sieci dystrybucji, polegająca na rozproszeniu magazynów, może ograniczyć koszty związane z transportem nawet o 40– 50 proc.

W ostatnim czasie zarówno deweloperzy budujący nowe powierzchnie magazynowe, jak i najemcy koncentrowali się przede wszystkim na największych rynkach magazynowych w Polsce, tzw. wielkiej piątki. Tam dzisiaj skoncentrowane jest ponad 75 proc. nowoczesnych magazynów i spodziewamy się kontynuacji tego trendu. Niemniej jednak mniejsze rynki, ale te ustabilizowane, takie jak Szczecin, Trójmiasto czy Kraków, również powinny się cieszyć sporym zainteresowaniem uczestników rynku – podkreśla dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w JLL.

Po stronie podażowej eksperci prognozują łagodne spowolnienie inwestycji na rynku budowlanym, szczególnie tych spekulacyjnych. Ma na to wpływ ubiegłoroczny wzrost wskaźnika powierzchni niewynajętej. Średni udział pustostanów w całkowitej istniejącej powierzchni zbliżył się w Polsce do 8 proc., rosnąc o prawie 3 pkt proc. w ciągu zaledwie roku. Powodem jest rekordowa aktywność deweloperów w latach 2021–2022, kiedy w budowie było prawie 5 mln mkw.

Pod koniec 2023 roku w budowie pozostawało prawie 3 mln mkw. nowych powierzchni magazynowych. Zakładamy, że one zostaną oddane do użytku w obecnym roku, natomiast prawdopodobnie liczba nowych inwestycji trochę spadnie z uwagi na wysoki współczynnik niewynajętej powierzchni – mówi Tomasz Mika.

Reakcja deweloperów pozwoli więc uniknąć nadpodaży na rynku, bo niewynajęta do tej pory powierzchnia będzie stopniowo zagospodarowywana przez przyszłych najemców. To przywracanie równowagi na rynku powinno pociągnąć za sobą także stabilizację stawek czynszów.

Rok 2022 przyniósł największy w historii polskiego rynku magazynowego wzrost czynszów. W tym czasie stawki wzrosły o 22 proc. Rok 2023 to kontynuacja tego trendu, natomiast dynamika była już o wiele mniejsza. Oceniamy, że czynsze wzrosły o kolejne 5 proc. W obecnym czasie spodziewamy się wyhamowania tego trendu z uwagi na dużą liczbę dostępnych powierzchni i wysoki współczynnik wakatu, co w naturalny sposób będzie hamowało dalszy wzrost czynszu z uwagi na konkurencję pomiędzy właścicielami oferującymi powierzchnie magazynowe – prognozuje ekspert JLL.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.