Newsy

Instytut Jagielloński: brak decyzji URE to straty dla PGNiG

2011-12-21  |  13:00
Wszystkie newsy
Mówi:dr Dominik Smyrgała
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Instytu Jagielloński

Urząd Regulacji Energetyki po raz kolejny wezwał PGNiG do korekty wniosku o podwyżkę taryf gazowych. To opóźni wejście w życie wyższych stawek za gaz.

Brak decyzji URE oznacza straty dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa - uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego. Wszystko przez drożejącego dolara, w którym wyrażana jest cena surowców.

- Ceny gazu kupowanego przez PGNiG są indeksowane względem cen ropy, które są w tej chwili bardzo wysokie – cena ropy jest indeksowana w dolarach, a kurs dolara bardzo wzrósł przez ostatni rok z 2,70 zł do 3,40 zł, mniej więcej 25-26% - przypomina dr Dominik Smyrgała, wiceprezes Instytutu Jagiellońskiego.

Dlatego na początku grudnia PGNiG złożył wniosek o dwucyfrową podwyżkę taryf za gaz. W połowie grudnia prezes URE wezwał do pierwszej korekty proponowanych zmian.

- Jeśli stawka za gaz pozostanie na tym samym poziomie, który był wcześniej, to dla spółki z całą pewnością będzie miało negatywny wpływ na jej rentowność i na jej zyski - ostrzega dr Dominik Smyrgała z Instytutu Jagiellońskiego.

PGNiG już rozważa ograniczenie inwestycji, które w 2012 roku planowane są na 5 mld zł.

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.