Newsy

Marszałkowie chcą unijnych pieniędzy na turystykę z budżetu 2014-2020

2012-09-04  |  06:43

Województwo lubuskie stawia na rewitalizację i odnowę obiektów. Dzięki inwestycjom w zabytki rozwija się cały sektor turystyczny. Większość inwestycji udało się zrealizować przy wsparciu unijnych pieniędzy. Problem w tym, że w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020, w ramach polityki spójności, nie są planowane wydatki na turystykę.

 – Według nas to jest błąd, ponieważ turystyka jest dziedziną, która również napędza gospodarkę – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Elżbieta Polak, marszałek województwa lubuskiego.

Dlatego marszałkowie województw na ostatnim Konwencie wyrazili wspólne stanowisko, w którym zwracają uwagę na ten fakt. Błędne, ich zdaniem, byłoby dziś wstrzymanie nakładów na rewitalizację i odnowę obiektów.

 – Obok energetyki, odnawialnych źródeł energii, badań, rozwoju i projektów innowacyjnych  kultura, dziedzictwo kulturowe oraz rewitalizacja zabytkowych obiektów to też są ważne zadania, nie tylko w zakresie polityki regionalnej konkretnych regionów – zwraca uwagę marszałek województwa lubuskiego, które w tym półroczu przewodniczy Konwentowi Marszałków Województw RP.

Marszałkowie mają nadzieję, że rząd weźmie pod uwagę jego głos w czasie negocjacji z Komisją Europejską. Wsparcie Brukseli ma kolosalne znaczenie dla lokalnych budżetów. Tym bardziej, że z własnych budżetów samorządy nie mogą przeznaczyć na ten cel podobnych sum.

 – Oczywiście, z własnego budżetu przeznaczamy środki, przede wszystkim na wkłady własne. Bardzo dużo pieniędzy przeznaczyliśmy na teatry, np. w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze, oraz na nowoczesne, interaktywne muzea. Fundusz zabytkowy na rewitalizację obiektów wynosi około 1 mln zł i od niedawna z roku na rok rośnie – mówi Elżbieta Polak.

Województwo lubuskie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego otrzymało 440 milionów euro, dzięki czemu, na różnym etapie realizacji znajduje się, w tej chwili około 800 projektów. Największe środki pozyskują mikro-, mali i średni przedsiębiorcy. Inwestycje podnoszą atrakcyjność i konkurencyjność województwa poprzez rozbudowę m.in. infrastruktury drogowej, kolejowej i lotniczej.

Władze Lubuskiego upatrują w rewitalizacji zabytkowych obiektów szansy na rozwój województwa. Do tej pory udało się przeprowadzić kilka, istotnych projektów.

 – Jeden z nich nawet dostał tytuł jednego z 7 Cudów Funduszy Europejskich, nadawany przez ministra rozwoju regionalnego – zauważa marszałek województwa, Elżbieta Polak. – Jest to Bulwar Nadwarciański, znakomity projekt, który całkowicie zmienił ten obszar Gorzowa Wielkopolskiego.

Podobnym przykładem jest Sława, miasto położone w powiecie wschowskim, na Pojezierzu Leszczyńskim, którą odwiedza ponad 25 tysięcy turystów rocznie.

 – Piękny obszar, bardzo turystyczny, obszar chroniony, jezioro żeglowne, które uzyskało też konkretne obiekty zrewitalizowane dzięki Regionalnemu Programowi Operacyjnemu – mówi Elżbieta Polak.

Samorządowcy korzystają również ze wsparcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

 – Z tego programu bardzo duże środki finansowe przeznacza się na remonty i rewitalizację kościołów. Wcześniej takich środków nie było. W tym okresie programowowania, w ramach PROW mogliśmy wykonać rewitalizację w 40 kościołach. To jest po kilkaset milionów złotych na mury, elewacje, dachy, więc tam, gdzie potrzebne są największe nakłady kosztowe – wyjaśnia marszałek.

Ale obiektów, które w kolejce czekają na podobny remont, jest co najmniej kilkadziesiąt.

 – Szlak Cysterski, dużo dworów, zamków w zapomnianych miejscowościach po pegeerowskich – wylicza Elżbieta Polak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

Infrastruktura

Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

Prawo

Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.