Newsy

Rośnie zainteresowanie łyżwiarskimi dyscyplinami. Coraz więcej imprez dla zawodowców i amatorów jest organizowanych w Polsce

2023-01-11  |  06:20
Mówi:Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
Jacek Tascher, prezes Polskiego Związku Łyżwiarstwa Figurowego
Rafał Tataruch, prezes Polskiego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego
  • MP4
  • Organizacja kilkudziesięciu wydarzeń sportowych w kraju oraz wsparcie sprzętowe i szkoleniowe zawodników również przed międzynarodowymi i krajowymi zawodami – to efekt zacieśnionej od ubiegłego sezonu współpracy Polskiego Związku Łyżwiarstwa Figurowego i Polskiego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego z PGE Polską Grupą Energetyczną. Wspólne inicjatywy skupiają się jednak nie tylko na promowaniu tych dyscyplin jako sportów zawodowych, lecz także upowszechnianiu ich amatorskiego uprawiania. Temu służyć ma program „Chodź na łyżwy” czy Zimowy PGE Narodowy w Trasie, który w tym roku odwiedzi 16 miast.

    – Od pięciu lat PGE Polska Grupa Energetyczna wspiera polskie łyżwiarstwo, a od 2021 roku zacieśniliśmy współpracę z Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Szybkiego i Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Figurowego. Jesteśmy już ścisłym sponsorem obu związków. Cieszymy się z tej współpracy i bardzo ją sobie cenimy. Do tej pory zrealizowaliśmy wspólnie szereg różnych programów mających na celu jeszcze większe rozpropagowanie łyżwiarstwa wśród Polaków. To jest piękny zimowy sport, który można uprawiać rodzinnie – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

    Zwiększaniu popularności łyżwiarstwa ma służyć realizowany razem z Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Figurowego od 2018 roku program „Chodź na łyżwy”. W 2022 roku zorganizowano dziewięć dni otwartych w różnych miastach Polski, podczas których uczestnicy stawiali pierwsze kroki na łyżwach pod okiem profesjonalnych trenerów z lokalnych klubów, a co tydzień były i są organizowane zajęcia dla młodych w 16 miastach Polski.

    Dzięki trwającej cały czas współpracy ten program udoskonalamy, on ma już inną, lepszą formę. Uruchomiliśmy też nową odnogę tego programu – z mistrzami, bo spotkanie z tymi, którzy już coś potrafią, mają sukcesy, rozpala wyobraźnię najmłodszych, ale też ich rodziców. To jest ważne, bo to jest sport wczesny – mówi Jacek Tascher, prezes Polskiego Związku Łyżwiarstwa Figurowego. – Widzimy, że jesteśmy bardziej rozpoznawalni, więcej ludzi dostrzega łyżwiarstwo i zalety tej aktywności, i mamy nadzieję, że to się też przełoży na to, że będzie większa chęć budowy krytych pełnowymiarowych lodowisk, bo tego nam bardzo potrzeba.

    – Jednym z największych naszych przedsięwzięć jest Zimowy PGE Narodowy w Trasie. W zeszłym roku organizowaliśmy wspólnie z Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Figurowego szereg wydarzeń w ponad 10 miastach w Polsce, w tym roku to jest 16 miast. Z naszej oferty w zeszłym roku skorzystało ponad 400 tys. Polaków, tak że cieszymy się, że możemy dołożyć cegiełkę do upowszechnienia tego sportu, a także do wspólnego spędzania rodzinnego czasu – podkreśla Wojciech Dąbrowski.

    Nowa odsłona projektu ruszyła w sobotę 7 stycznia w Lublinie i potrwa do końca lutego. Poza Lublinem Zimowy PGE Narodowy w Trasie zawita także m.in. do Dębicy, Kielc, Białegostoku, Łodzi, Torunia, Bydgoszczy, Siedlec, Gorzowa Wielkopolskiego czy Elbląga. Jak podkreślają organizatorzy, to okazja nie tylko dla najmłodszych do zapoznania się z łyżwiarstwem, ale także dla dorosłych, którzy do tej pory nie mieli kontaktu z tym sportem.

    Współpraca PGE i Polskiego Związku Łyżwiarstwa Figurowego to także wsparcie dla zawodowych sportowców. W ubiegłym roku zrealizowano wspólnie 14 wydarzeń sportowych, a energetyczny koncern towarzyszył łyżwiarzom podczas 10 zawodów krajowych i 29 międzynarodowych. Imprezy sportowe realizowane są także wspólnie z Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Szybkiego – w ubiegłym roku odbyło się ich kilkanaście, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jedną z nich były mistrzostwa świata juniorów w short tracku.

    – Już za chwilę w Gdańsku odbędą się mistrzostwa Europy w short tracku. To będzie najbliższy piątek, sobota i niedziela. Nasza kadra prezentuje w tym momencie wysoki poziom, bo zdobyli wiele medali na Pucharach Świata, więc mam nadzieję, że to również przekuje się na miejsca i medale podczas mistrzostw Europy. W lutym mamy z kolei dwa tygodnie zmagań na Arenie Lodowej w Tomaszowie Mazowieckim, bo tam będą rozgrywane dwa finały Pucharu Świata na torze długim z rzędu. Luty też jest bardzo aktywny i dynamiczny i mam również nadzieję, że nasi zawodnicy pokażą się z jak najlepszej strony – mówi Rafał Tataruch, prezes Polskiego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego.

    Jak podkreśla, współpraca sponsorska daje wiele możliwości szkolenia młodych adeptów łyżwiarstwa szybkiego, co zwiększa ich szansę w przyszłości na karierę medalową na największych światowych imprezach.

    Dzięki temu wsparciu mamy możliwość elastycznego działania, zaproszenia do tego pięknego sportu więcej osób, zaczynając od dzieci, i poszerzenia grup naborowych, zapewnienia im odpowiedniej opieki sportowej. Już po pierwszym roku współpracy widzimy, że jest zdecydowanie więcej dzieci, które uczestniczą w tych zajęciach sportowych. To są dzieci najmłodsze, 8, 10 czy 12 lat, więc musimy poczekać na te sukcesy, bo one przyjdą dopiero w wieku 18–20 lat. Ale już widzimy dużą tendencję wzrostową – podkreśla Rafał Tataruch. – Ten program również pozwala dosprzętowić naszych zawodników z kadry juniorów i seniorów. Nie wszystko jesteśmy w stanie zapewnić ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki. Dzięki wsparciu możemy także zabezpieczyć transmisje i pozwolić, żeby kibice w całej Polsce oglądali nasze zawody i naszych najlepszych zawodników.

    PGE rozwija także współpracę z klubami łyżwiarstwa synchronicznego takimi jak: MKS Le Soleil czy Ice Skater i Ice Paradise w ramach programu Junior PGE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.