Newsy

Ryszard Petru o antylichwiarskim projekcie PiS: to nie zadziała, a przy tym uderzy w najbiedniejszych

2013-08-01  |  06:55

Kredytobiorca powinien znać prawdziwy koszt kredytu, ale jego ustawowe ograniczenia nigdy nie będą skuteczne - tak Ryszard Petru, przewodniczący Towarzystwa Ekonomistów Polskich komentuje PiS-owski projekt nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim i kodeksie wykroczeń. Jego zdaniem proponowane regulacje nie pomogłyby ludziom potrzebującym, a nawet jeszcze bardziej by im zaszkodziły. Nadal pożyczaliby pieniądze na wysoki procent, tyle że w szarej strefie.

Przygotowany przez posłów Prawa i Sprawiedliwości projekt już wkrótce trafi do Sejmu. Ma on zapobiec nadmiernemu zadłużaniu się kredytobiorców. Posłowie PiS proponują m.in. ustawowe określenie maksymalnej granicy wszystkich kosztów kredytu. Postulują również, by naruszenie przez kredytodawcę limitu kosztów pożyczki powodowało odpowiedzialność cywilną i karną, skutkującą karą grzywny bądź pozbawienia wolności.

Wedle projektu PiS maksymalny pułap kosztów kredytu, które nie są odsetkami, miałby stanowić 44 proc. całkowitej kwoty pożyczki w skali roku. Z kolei wliczając w to odsetki maksymalna suma kosztów, którymi byłby obciążony kredytobiorca, wyniosłaby 60 proc. całkowitej kwoty kredytu.

Ryszard Petru przekonuje, że na nowych regulacjach ucierpieliby przede wszystkim ludzie najbiedniejsi, którzy i tak pożyczyliby pieniądze na wysoki procent, tyle że już w szarej strefie.

 – Powstaje cała masa parabanków, które robią to poza systemem legalnym i wszelkie tego typu regulacje powodują, że biedni najbardziej na tym stracą, bo i tak pożyczają na bardzo wysoki procent, tylko tym razem w sposób zupełnie niekontrolowany i nieregulowany – mówi Petru. – Niby PiS chce robić to dla biednych, ale to biedne osoby nie dostaną w ramach regulowanego systemu tych kredytów, dostaną pod stołem w formie nielegalnej – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Ryszard Petru, prezes Towarzystwa Ekonomistów Polskich.

Dodaje przy tym, że praktyka pokazuje, iż tego typu ustawy w praktyce zawsze są obchodzone i nie dają efektu.

 – Jak świat światem, ci, którzy chcą pożyczyć drogo, pożyczą tym, którzy chcą za tę pożyczkę tyle zapłacić – mówi ekonomista.

Jego zdaniem rynku pożyczek pozabankowych nie powinno się jednak zostawiać bez żadnych regulacji. Nie powinny to być jednak ustawowe limity, ale jasne i przejrzyste zasady, na jakich firmy pożyczkowe działają. Ważne jest przede wszystkim to, by kredytobiorca miał pełną świadomość kosztów, które poniesie w związku z pożyczaną kwotą pieniędzy.

 – Ważna jest przejrzystość, pewne reguły, co wolno wpisywać, czego nie wolno, nie może być kruczków prawnych, nic nie może być małym drukiem. Człowiek musi wiedzieć jaki jest prawdziwy koszt kredytu. Tego typu regulacje są najlepsze – twierdzi Petru.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.