Newsy

TV Trwam z miejscem na multipleksie? KRRiT rozpisze konkurs szyty na miarę

2012-11-29  |  06:55
Supernews
Mówi:Jan Dworak
Funkcja:Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
  • MP4

    Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapowiedziała, że w kolejnym konkursie koncesyjnym, który zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku, jedno z miejsc zostanie przeznaczone dla stacji o charakterze społeczno-religijnym. Na wygraną liczy TV Trwam, której nie udało się zdobyć pasma w pierwszym podejściu. Choć telewizja o. Tadeusza Rydzyka nie ma już teraz bezpośredniej konkurencji, to przewodniczący KRRiT zapowiada, że "konkurs będzie konkursem" i wszystkie oferty będą w równym stopniu brane pod uwagę.

     Przeprowadziliśmy bardzo dokładną analizę treści wszystkich kanałów obecnych na multipleksach, do tego nas zobowiązuje ustawa i z tego wyciągamy wnioski. Dlatego na pewno będzie sformułowana oferta, jeśli chodzi o kanał społeczno-religijny – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

    KRRiT ma w drugiej połowie grudnia ogłosić drugi konkurs na miejsca, które na MUX-1 w 2014 roku zwolni telewizja publiczna (ma przyznane miejsca na MUX-3). Docelowo pierwszy multipleks ma być całkowicie komercyjny, a sygnał TVP1 w formacie HD oraz TVP2 i TVP Info przekazuje jedynie tymczasowo.

    W pierwszym przetargu o miejsca na multipleksie TV Trwam się nie udało. O cztery miejsca ubiegało się aż 17 chętnych, a koncesje ostatecznie otrzymali: ATM Rozrywka TV, Eska TV, Polo TV i TTV. Telewizja ojca Rydzyka odpadła, jak tłumaczyła później KRRiT, ze względu na niepewną sytuację finansową. Nadawca TV Trwam, Fundacja Lux Veritatis, zaskarżył tę decyzję rady do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten w maju tego roku skargę odrzucił.

    Wygrana TV Trwam wydaje się być przesądzona po tym, jak grupa ITI zdecydowała o zakończeniu produkcji kanału Religia.tv. W przyszłym roku w programie będą nadawane jedynie powtórki i produkcje wcześniej zakupione. Mimo to Jan Dworak zapewnia, że to będzie rzeczywisty konkurs.

     – Jest bardzo wyraźnie wyrażona potrzeba dotycząca TV Trwam i programu o charakterze społeczno-religijnym, ale konkurs będzie konkursem – zastrzega przewodniczy KRRiT. – Będziemy porównywali wszystkie oferty, które do nas spłyną – podkreśla.

    Przypomina przy tym także, że nieprzyznanie Fundacji Lux Veritatis miejsca na multipleksie nie oznacza, że wraz z wyłączeniem telewizji analogowej w Polsce (w lipcu 2013 roku) TV Trwam przestanie być dostępna dla odbiorców. KRRiT przyznała jej nową, 10-letnią koncesję i stacja nadal będzie odbierana za pomocą anten satelitarnych i w sieciach telewizji kablowej.

    Fundacja zapowiedziała w czerwcu tego roku uruchomienie nowej stacji telewizyjnej dla młodzieży – TVM1. Według zapowiedzi założyciela fundacji ojca Tadeusza Rydzyka, kanał w pierwszej kolejności ma trafić na satelitę. Redemptorysta nie wykluczył, że będzie także starał się o miejsce dla niego na naziemnym multipleksie cyfrowym.

     – Nic nie wiem o tym, z jakim kanałem wystartuje TV Trwam. Znam wypowiedzi ojca Tadeusza Rydzyka, że chce umieścić TV Trwam taką, jaką znamy z nadawania satelitarnego i kablowego. O kanale młodzieżowym wspominał, ale nie wiem, czy taka oferta będzie przez KRRiT sformułowana – zaznacza Jan Dworak.

    Zgodnie z warunkami koncesji TV Trwam to kanał o charakterze edukacyjno-poradnikowym i religijnym. Jego średnia oglądalność to nie więcej niż 5 tys. osób, czyli mniej więcej tyle samo, ile ma nowo powstała TV Puls 2.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.